Pomaháme Vám prodávat
Otázky a odpovědi k EET.

Elektronická evidence tržeb
 

 

 Co v případě poruchy pokladního zařízení?

V případě poruchy pokladního zařízení může podnikatel ve své činnosti pokračovat. Z povahy věci je však zřejmé, že nebude v daném okamžiku moci zaslat správci daně datovou zprávou údaje o evidované tržbě a vystavit zákazníkovi účtenku, která by obsahovala všechny údaje uvedené v ustanovení § 20 zákona o evidenci tržeb (dále jen „ZoET“), neboť bezpečnostní kód poplatníka (BKP), fiskální identifikační kód (FIK) nebo podpisový kód poplatníka (PKP) mohou být získány pouze z funkčního pokladního zařízení.

 

Na porušení uvedených povinností (nezaslání datové zprávy a vystavení účtenky) bude v takovém případě aplikováno ustanovení § 30 odst. 3 ZoET podle kterého právnická osoba a podnikající fyzická osoba za správní delikt neodpovídá, prokáže-li, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila.

 

Liberační důvod je naplněn neodvratitelnou událostí přicházející zásahem zvenčí (např. porucha zařízení v důsledku přepětí elektrické energie, přerušení elektrické energie v důsledku překopání kabelů, zkrat v elektroinstalaci způsobivší výpadek elektrické energie i po zapnutí jističe apod., nebo náhlá porucha pokladního zařízení), který při běžném provozu pokladního zařízení vyvolá škodlivý účinek, jemuž nemohl podnikatel nikterak zabránit a nebylo možné škodlivému účinku předejít ani použitím dostupných opatření. Zároveň se může jednat o situace vedoucí k porušení povinnosti, při níž nelze objektivně nikdy na straně poplatníka vyšší úsilí vyžadovat, tj. jedná se o náhlé, nepředvídatelné a nevyhnutelné okolnosti, které poplatníkovi zabránily splnit uloženou povinnost. Na tyto případy lze aplikovat ustanovení § 30 odst. 3 ZoET, podle kterého právnická osoba a podnikající fyzická osoba za správní delikt neodpovídá, prokáže-li, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila. Tímto prokázáním může být např. potvrzení dodavatele elektrické energie o výpadku; doklad, po jakou dobu bylo pokladní zařízení v servisu, potvrzení od elektrikáře o době opravy apod.

 

Údaje o přijatých platbách po dobu nefunkčního pokladního zařízení je podnikatel povinen správci daně zaslat elektronickou cestou z funkčního pokladního zařízení po odstranění příčin. Zákon o evidenci tržeb hovoří pouze o zasílání údajů o jednotlivých tržbách a zánik této povinnosti v případě poruch z něho nijak nevyplývá. Nicméně součástí připravované metodiky je i možnost zaslat v určitých situacích požadované údaje o tržbách přijatých v době poruchy jednou sumární částkou. Jedná se právě o situace, kdy je během poruchy přijato velké množství tržeb a požadavek k jejich jednotlivému zaslání by byl pro podnikatele nereálný nebo nadměrně zatěžující. Liberace uvedená v ustanovení § 30 ZoET by se tak vztahovala pouze na porušení zaslat údaje o tržbě řádně a včas. Zároveň by se vztahovala i na nevystavení účtenky zákazníkovi.

 

Zdroj: www.e-trzby.cz

 

Kolik mě bude stát provoz pokladny?

Po zakoupení pokladny, zařízení pro spojení s internetem a nastavení komunikace Vaše výdaje nekončí. Pro splnění podmínek zákona, musí být pokladna nebo pokladní systém trvale připojen k serveru Finanční správy. To bude splněno připojením pokladny k internetu. 

Internetové připojení může být různé a záleží na místních podmínkách. Internet po kabelu, telefonní lince, wifi či mobilní, hlavně musí být spolehlivý. 

Náklady za internet nemusí být poslední. Jsou společnosti, které poskytují software (program) pro tablety a počítače jako službu. Program si budete pravidelně pronajímat. To znamená další pravidelné měsíční poplatky. Součastí služby bývají i servisní služby. Ne za všechny programy musíte měsíčně platit. Je nutné si přečíst podmínky.

Další platby mohou být za servisní služby. Firmy budou nabízet placený garantovaný servis s odstraněním závady. V případě poruchy pokladny, nemůžete prodávat - vydávat účtenku a musíte evidovat tržby dobu opravy jiným způsobem, např. ručne na papír nebo starou pokladnou. Pak lze tržbu sumárně najedou zaevidovat do opravené pokladny. Když máte v poruše internetové připojení, můžete prodávat - vydávat účtenku a do 48 hodin odeslat data na server.

   

Vyhoví EET moje pokladna?

To je otázka našich zákazníků posledních dní. Poslanecká sněmovna sice schválila návrh zákona o elektonické evidenci tržeb, ale ještě nejsou zveřejněny technické parametry. To znamená, že ještě nikdo neví co, v jakém formátu, jak podepsané a zašifrované se bude posílat. Proto dovozci a výrobci pokladen čekají na zveřejnění zákona o EET ve Sbírce zákonů. Pak budou uvolněny podmínky komunikace. Pokud již dnes dovozci říkají, že jejich pokladny přizpůsobí požadavkům zákona, mají zkušenosti s pokladnami v jiných státech. U většiny počítačových POS pokladen se změní nebo aktualizuje pouze pokladní program. Nové registrační pokladny, které jsou v současné nabídce, dovozci upraví. Po uvedení zákona v platnost, bude nutné upravit vnitřní program pokladny nebo doplnit pokladnu o vnější  či vnitřní modul pro připojení k  servrům EET.  

Dnes lze dát jednu radu.

S koupi nové pokladny ještě počkejte, nebo žádejte garanci úpravy pro EET. U starších pokladen musíme počkat, až dovozce upřesní, které pokladny upraví pro EET.

Odpovědnost je na poplatníkovi:

-je zodpovědný za splnění požadavků EET a odesílání údajů na server do  48 hodin, při výpadku internetu a nebo neprodleně po jeho opravě

-musí zabezpečit odeslání dat na server v případě závady na pokladně je  situace stejná, opět 48 hodin

-většina sankcí zákona směřuje na poplatníka, tedy na Vás.

 

Kdy a kdo?

1. fáze - od 1. prosince 2016 

- krátkodobé ubytování, hotely, kempy, penziony, tábořiště, ubytovny....

- restaurace, hospody, kavárny, kantýny, stánky s občerstvením, zmrzlináři, catering...

 

2. fáze - od 1. března 2017 

- maloobchod včetně stánkového prodeje na tržištích, velkoobchod...

 

3. fáze - od 1. března 2018 

- ostatní činnosti - taxislužba, železniční doprava, silniční nákladní doprava...

- podnikatelé ve výrobě - pekaři, cukráři, zemědělci, řezníci...

- svobodná povolání - lékaři, právníci, veterináři...

 

4. fáze - od 1. června 2018 

- řemesla - malíři, eletrikáři, obkládači, pokrývači, opraváři strojů a zařízení, kadeřnice, maséři...

- výrobní činnosti - výroba papíru, hraček, mýdel, parfémů, plastů, nábytku, kovů, nekovů...



Více zde: https://pokladny.webnode.cz/news/zakon-o-eet-vysel-ve-sbirce-zakonu/

Zdroj: www.e-trzby.cz

 

 

Musím vést sklad?

Ne. Zakon nepřikazuje vést sklad. Požadují evidovat tržby podle sazeb DPH a odesílat požadovaná data přes internetové připojení na server Finanční správy. To vše, po správném nastavení, bude pokladna posílat bez zdržování sama.

  

Co nového se budu učit?

Práce na pokladně se nezmění. Budete muset více kontrolavat účtenky, které vydáte zákazníkovi. Hlavně kódy-čísla na konci účtenky. Pokud jsou dvě, vše je v pořádku, komunikace proběhla a byla potvrzena. Když bude vytištěn jen jeden kód, pozor, nastala chyba při komunikaci. Neodeslané účtenky se při obnovení spojení odešlou samy, nebo je lze odeslat manuálně.

Pozor nejpozději do 48 hodin.

       
Dodávám zboží na fakturu, a zákazníci mi platí hotově. Potřebuji pokladnu?

ANO, přesto že prodáváte na fakturu, ale inkasujete peníze v hotovosti, potřebujete pokladnu s připojením k EET. Kdyby jste platby za faktury přijímal převodem na bankovní účet, nemáte povinnost se se evidovat k EET.

      
Rozvážím a prodávám zboží z auta, musím se připojit k EET?

Pokud budete prodávat v hotovosti, tak ANO, musíte evidovat a účtovat v režimu EET. Ve vašem případě jediné možné připojení je přes mobilní internet. Proto si musíte vybrat mobilní zařízení, které Vám bude vyhovovat. Další možností je požádat správce daně o povolení plnit evidenční povinnost ve ZJEDNODUŠENÉM REŽIMU. To znamená, zasílat údaje o evidované tržbě nejpozději do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby. Účtenky budete vydávat stejně, ale jak přijedete na firmu, připojíte pokladnu k internetu a odešlete účtenky najednou na server správce daně.

 
 
Obchod Restaurace
Řemesla a služby Mobilní prodej